الأحد، 9 يونيو، 2013

بالصور منة عرفة طفولتى اتسرقت منى والثورة خوفتنى واعشق الرقص 2013




مثلما بهرت الطفلة فيروز جيل الخمسينات بأفلامها السينمائية وأغانيها سواء مع مكتشفها الفنان الراحل أنور وجدي أو غيره استطاعت أيضًا الطفلة منة عرفة إبهار الجيل الحالي بخفة ظلها وأدائها المتميز في جميع الأعمال التي شاركت فيها.
منة عرفها التي تخطو الآن نحو فترة الشباب تحدثت في حوار خاص مع عن مسيرتها الفنية ولم يخلو حديثها عن رؤيتها للوضع الراهن الذي تمر به مصر بعين طفلة تأثرت كغيرها بالأحداث.
منة عرفة بدأت حديثها قائلة: من صغرى وأنا بحب الفنون عموما وربنا رزقني بموهبة التمثيل وجاءت الفرصة عن طريق والدي اللي كان ليه مخرج صاحبه احتاج طفلة تشتغل معاه في إعلان فرشحني له.
الفنانة الصغيرة الكبيرة أضافت: فعلاً عملت test وأعجب بيا جدا وكنت قلقانة لأني أول مرة أقف أمام كاميرا وفعلا الوسط الفني عالم تاني غير العالم اللي نعرفه وبعدها توالت الأعمال وعمرى ما تخيلت إني هكون نجمة وأتعرف على فنانين وكنت فاكرة إنى هعمل مشهد وخلاص كده.
النجمة منة عرفة
هو اللي اكتشفني بجد
مسلسل السندريلا كما تقول منة هو أول أعمالها وكان مع المخرج سمير سيف وقالت إنه هو الذي اكتشفها بجد وبعدها رشحت لحلقة في مسلسل تامر وشوقية مع المخرج شريف عرفه إلى أن تم ترشيحها لفيلم مطب صناعي مع النجم أحمد حلمي وبعدها عملت أعمال كتير جدا.

أما آخر أعمال منة فهي مسرحيتها الحالية “سمسم ومنة والعصابة الغبية” وهي تعتبر أول بطولة حقيقية لها وتقول عنها : “أعطتني الفرصة لأظهر بقية مواهبي في الرقص والغناء وأنا بحب الرقص جدًا وهو اللي حببني في المسرح وكنت فاكرة إنه سهل طلع الرقص صعب جدا ومحتاج تدريب وأساسيات وتدربت فعلا على جميع أنواع الرقص من شرقي وباليه وشعبي لأني حابة إني أكون فنانه شاملة.
الفرق بين السينما والمسرح كما تراه منة عرفة هو أن المسرح صعب جدًا لأن رد فعل الجمهور فوري ولا مجال للخطأ أو الإعادة عكس السينما التي يمكن أن تعيد فيها مشهد.

مكنتش عارفة يعني إيه ثورة
منة عرفت تحدثت عن رؤيتها للثورة فقالت: أنا مكنتش أعرف يعنى إيه ثورة غير لما حصلت ثورة 25 يناير بس كنت عارفة قبلها إن الناس بتعاني وفاض بيها لكنى متوقعتش إن ده يحصل وكنت خايفة أوى أيام الثورة.
منة عرفة ترفض إقحام الطفل في السياسة وقالت: “أنا شايفة إن ده غلط خالص أنا طفلة وأحاول أعرف لكن أكيد مفهمش في الاقتصاد والسياسة الطفل طفل وأعتقد أن الطفل المفروض مندخلوش في الأشياء دي وأنا شايفة الموضوع مش لايق أساسا على الأطفال أنا ليا دعوة بالسياسة بس على صغير أوي بتعلم يعنى.

عرفنا أنك كنت سفيرة للطفولة فما هو دورك الذي قمتي به في العالم العربى؟.. سأل  فأجابت: ولا حاجه – الموضوع ده كان زمان واكتشفت أن اللي عاملين الموضوع ده عاملينه مجرد دعاية واستغلال اسمي وكنت شايفه لقب سفيرة كبير أوي وكنت موافقة عشان أساعد في تغيير وضع الأطفال للأفضل في العالم العربي ولقيت مفيش حاجة بتحصل وكان نفسي يكون الكلام ده جد وأقدر أعمل حاجة بالفعل زى علاج مرضى السرطان وأطفال الشوارع وكنت عاوزة نأسس أطفال العرب صح من ناحية التعليم والرعاية والثقافة.

مش مهم الفلوس
منة عرفة تجتهد حتى تكون قدوة للأطفال لذلك تحرص على فعل الصح على حد قولها وقالت: الشهرة أخذت مني طفولتي وحريتي بمعنى إني مبقدرش ألعب زي الأطفال وأبقى طبيعيه لأني أي مكان بروحه زى الملاهي مثلا بلاقي الناس حوليا -ولكن الشهرة أعطتني حب الناس وماما علمتني إن اللي يحبه ربنا بيحبب فيه الناس وأتمنى أكون دايما محبوبة.

رغم ذلك أكدت منة عرفة أن أصدقائها يتعاملون معها بشكل طبيعي وكذلك المدرسين مشيرة إلى أن ذلك يسعدها أما في الوسط الفني فقالت إنها تحب كل النجوم لكن القرب هو أحمد حلمي واشرف عبدالباقي ومنى زكي.
وعن كيفية اختيار أعمالها قالت منة عرفة: أنا وماما  ومدير أعمالي بنقعد نتناقش وبقولهم رأيي وبيقولوا رأيهم وبنستقر في النهاية على إن الدور حلو ليا ولا مينفعش أعمله بس أهم شيء عندنا إن الدور يكون مميز مبيهمناش كبير ولا صغير المهم يكون مؤثر حتى لو فلوس الدور قليلة أتنازل عن الفلوس لكن لا تنازل عن الدور المهم.
ومع حبها للتمثيل ترى منة عرفة أن التعليم هو الأهم وقالت: “لازم أتعلم صح وأنا لسه مش عارفة أنا هطلع إيه دكتورة ولا مهندسه ولا عالمه ذرة بس أنا بحب التمثيل بس لو هكمل فيه لازم أتعلم كويس.
نفسي أبقى زيها
النجمة المصرية أعربت عن أمنياتها بالعمل مع الفنان عادل إمام وأحمد حلمي مرة أخرى كذلك أشرف عبد الباقى مضيفة أنها كان لديها رغبة في العمل الفنانة الراحلة سعاد حسنى وقالت: “نفسي أبقى زيها”.

أما عن أحب أدوارها إليها فقالت: “أنا كل أعمالي راضية عنها لكنى بحب دوري في مطب صناعي وعامة أنا مش من النوع اللي بحب أتفرج على وأما بشوف نفسي بانتقد شغلي وأقول كان المفروض أعمل أحسن من كده.
من عرفة ختمت حديثها بقولها نفسي مصر تتغير بجد ولازم إحنا نتغير وعشان نتغير لازم الناس تشوفنا وإحنا بنعمل في الواقع حاجات صح وأنا نزلت أنضف الشارع بعد الثورة وده شيء جاب نتيجة أفضل من إننا نعمل إعلانات ونجيب فيها حد بيرمي زبالة في الشارع ونقوله كده غلط يعنى المهم إن كل واحد يغير من نفسه ويارب مصر تبقى أحسن الدول.
في النهاية شكرت منة عرفة الزميل إبراهيم عبدالرازق لأنه لم يسألها السؤال الذي يستفزها وهو “بتقضي يومك إزاي” وقالت: أكره هذا السؤال جدا لأني إنسانة عادية ويومي عادي جدا وأسرتي زرعت فيا صفة التواضع رغم أن البعض قال عني مغرورة.

آخر العنقود  توجه بالسؤال لوالدة منة عرفة ومدير أعمالها عن مستقبلها الفني فأجابوا إنهم يخططون جيدا لكي تظل منه في مصاف نجوم الصف الأول ولديهم مشاريع فنيه لها حتى يتحقق ذلك وهم يبحثون لمنه دائما عن الأدوار الهادفة والهامة التي تؤثر وتترك بصمة وتقدم قيمة للمجتمع ولا يهمهم الكم أو المال.
والدتها قالت إن لها من الأبناء 6 ثلاثة من الذكور وثلاثة من الإناث ومنة هي آخر العنقود ولا توجد أي غيرة أو شعور لدى أخوات منة لأني أفضلها عنهم بسبب تواجدي الدائم واقرب أولادي سنا إلى منة يكبرها بعشر سنوات لذا فجميع أخواتها يهتمون بها وفرحين بما تقدمه ويشجعونها على تقديم الأفضل دائما.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...